Kuvakirjat ovat osa jokaisen päiväkodin
varustusta. Kirjoista voi nauttia monella tavoin, esimerkiksi lapset keskenään,
koko ryhmä yhdessä tai aikuinen pienryhmän kanssa. Nykyään
tunnetaan monia erilaisia tapoja työskennellä kirjallisuuden kanssa
jo aivan pienten ryhmässä, mutta monesti kirjojen käyttö uhkaa
jäädä pinnalliseksi, satunnaiseksi ja irralliseksi. Unohtamatta
lapsen oikeutta puhtaasti nauttia lukemisesta yhdessä aikuisen
kanssa, voidaan erityisesti kuvakirjojen kanssa työskennellä myös
syvemmin ja pitkäjänteisemmin, lapsen osallisuutta arvostaen. Kirjojen valintaa ja työskentelytapoja
kannattaa pohtia mm. toisen kielen oppimisen, identiteetin rakentumisen ja
yhteisöllisyyden näkökulmista.
Millaiset teemat ovat lasten
kokemusmaailmaa lähellä? Millaisia kokemuksia kirjojen kautta
halutaan tarjota? Millaista sanastoa kirjat tarjoavat? Millainen on
tekstin ja kuvan suhde kirjassa? Tukeeko kuvitus nimeämistä ja omaa
kerrontaa? Ja ennen kaikkea – miten kuvakirjaa voisi lähteä lasten
kanssa työstämään?
Uusia lastenkirjoja julkaistaan tiheään ja kaupunkien kirjastot hankkivat niitä hyllyihinsä ahkerasti.
Mm. erilaiset moninaisuuden teemat ovat selvä trendi nykypäivän
lastenkirjallisuudessa, mikä onkin ihan mahtava asia! Myös
kaveritaitoihin ja tunnekasvatukseen keskittyviä lastenkirjoja
ilmestyy koko ajan lisää. Maailmankoulun sivuilta
löytyy kattava listaus varhaiskasvatukseen sopivista kirjoista, joissa
tärkeitä teemoja. Seuraavassa myös muutamia kuvakirjoja ja -sarjoja,
joihin olemme itse tutustuneet:

Leijona ja hiiri, Bright: Pieni hiiri
kyllästyy olemaan huomaamaton ja päättää opetella ärjymään.
Apua hän pyytää leijonalta, ja kaksikosta tulee lopulta hyvät
ystävykset. Kuvitus on vaikuttavaa ja teksti runomuotoista. Hyvän
mielen tarina, jossa eläinhahmoilla omat luonteensa.
Hipinäaasi apinahiisi, Hytönen kuv.
Pikkujämsä: Kuvitukseltaan ja kieleltään värikäs ja rikas
kirja, jossa teemana samanlaisuus ja erilaisuus. Kaikki viidakon
eläimet kiusaavat Hipinäaasia, mutta löytäessään ystävän se
oppii hyväksymään itsensä juuri sellaisena kuin on.

Kyllä me osaamme!, Pressler &
Geisler: Lasten Keskuksen kirja, jossa itsetuntoa vahvistavia
tarinoita eri teemoista. Mukana mm. päiväkoti, ulkoilu,
kauppareissu, lääkärikäynti... Kuvitus on miellyttävä ja tukee
nimeämistä sekä yhteistä keskustelua. Pitkä kirja, jonka
lukemista suosittelemme yksi tarina kerrallaan.
Tässä vielä mainioita
päiväkotiaiheisia kirjoja, joissa rikas kuvitus tukee nimeämistä
ja keskustelua. Täsmäsanastoa lapselle, jolle päiväkodin arki ja
suomenkieli eivät ole vielä kovin tuttuja:

Huuko menee päiväkotiin, Melling.
Oona ja Eetu – päivä hoidossa,
Kirkkopelto ja Wäre. Samoilta tekijöiltä myös muita Oona ja Eetu kirjoja!

Onni-poika menee päiväkotiin,
Pelliccioni. Onni-pojan elämästä on tehty kokonainen sarja. Pienille lapsille.
Tatu ja Patu päiväkodissa,
Havukainen
ja Toivonen. Tatu ja Patu-sarjan sekä samojen tekijöiden Veera-sarjan
kirjoissa riittää loputtomiin katseltavaa. Raikkaan humoristinen ote
kuvakirjaan, juoni poukkoilee ja johdattaa tutkimisen äärelle.
Oma kuvasanakirjani: Päiväkoti,
Gernhaüser. Kuvasanakirja, jossa hurjasti tunnistettavaa ja lyhyt kertova teksti joka sivulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti