keskiviikko 5. huhtikuuta 2017

Artikkeleita, tietoa, näkökulmia varhaiskasvatuksen ammattilaisille

Tähän postaukseen olemme keränneet muutamia hyödyllisiä artikkeleita ja teoksia koskien monikielisyyttä varhaiskasvatuksessa. Tärkeitä teemoja ovat varhainen kielenoppiminen, kasvatuksellinen yhteistyö kodin kanssa ja suomi toisena kielenä-opetuksen rooli päiväkodissa.

Saako olla suomea? - Opas suomi toisena kielenä -opetukseen
Saako olla suomea? Opas suomi toisena kielenä opetukseen
Nissilä, Leena; Martin, Maisa; Vaarala, Heidi & Kuukka, Ilona. Julkaisija OPH. 2006
Lapsi ja kieli

Lapsi ja kieli. Kielellinen kehittyminen varhaiskasvatuksessa 
Nurmilaakso, Marja & Välimäki, Anna-Leena (toim.). Julkaisija THL. 2011

-  Kattavasti lapsen varhaisesta kielenkehityksestä kertova teos on käytössä Helsingin yliopiston Opettajankoulutuslaitoksella lastentarhanopettajien koulutuksessa. Artikkelit antavat näkökulmia niin S1-oppimiseen ja kielellisen tietoisuuden kasvattamiseen, kuin myös suomen oppimiseen toisena kielenä. Koko teos nettijulkaisuna, suosittelemme!  -  



Linda Halgunseth, verkkoartikkeli, education.com, 17.2.2010

-  Englanninkielisessä artikkelissa professori Halgunseth esittelee varhaista toisen kielen oppimista ja sen vaiheita.  -


 Maria Kela,  verkkojulkaisussa Kieli, koulutus ja yhteiskunta, touko-kesäkuu 2012

-  Kysymys suomi toisena kielenä -opetuksen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa on edelleen ajankohtainen, vaikka tästä artikkelista onkin jo puoli vuosikymmen aikaa. S2-opetuksen kirjo päiväkodeissa onkin hyvin vaihtelevaa, sillä yksioikoista vastausta kysymykseen ei taida vieläkään olla löytynyt. Artikkelissaan Kela muistuttaa perustavanlaatuisesta seikasta: "Kieltä oppiessaan lapsi ei yritä ”oppia puhumaan jotakin kieltä” vaan ensisijaisesti hän pyrkii kommunikoimaan eri tilanteissa sopivalla tavalla. Kieli siis näyttäytyy lapselle arkisissa tilanteissa yhtenä luonnollisena käyttäytymisen osana, jota ei opiskella erikseen vaan joka omaksutaan samalla, kun sosiaalistutaan ryhmään."  -



Jenni Pitkäranta, pro gradu -tutkielma, Helsingin yliopiston digitaalinen arkisto Helda.fi, huhtikuu 2016
-  Gradussaan Pitkäranta kartoittaa kirjallisuuden käyttöä S2-opetuksen resurssina varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa on kuultu kentällä töitä tekeviä ammattilaisia, joiden jakamasta tietotaidosta voi saada uusia ideoita omaan työhönsä  -



Tiina Forsell, Pia Hiltunen, Maarit Pihlava ja Jenni Alisaari, verkkojulkaisussa Kieli, koulutus ja yhteiskunta, toukokuu 2016
-  Kattava artikkeli valmistavan opetuksen roolista maahanmuuttajataustaisen lapsen kotouttajana. Päiväkoteihin tulee myös Suomeen juuri tulleita, pieniä lapsia. Siksi varhaiskasvatuksen osa kotoutumisen tukemisessa on vähintään yhtä merkittävä, ja jokaisen siellä työtä tekevän tulisi tunnistaa, mitä maahan vasta saapunut lapsi tarvitsee.  -


Samran Khezri, verkkojulkaisussa Kieli, koulutus ja yhteiskunta, toukokuu 2016

Satu Rakkolainen-Sossa, verkkojulkaisussa Kieli, koulutus ja yhteiskunta, toukokuu 2016 

-  Kaksi artikkelia yllä kertovat koulun ja päiväkodin yhteistyöstä monikulttuuristen ja -kielisten perheiden kanssa. Kasvatuksellinen yhteistyö on aina lapsen etu, mutta jokainen perhe on erilainen. Miten päästä alkuun ilman yhteistä kieltä? Mitä todellista merkitystä yhteistyöllä on lapsen kasvun ja kehityksen kannalta?  -



Mielenkiintoisia artikkeleita löytää paljon, kun hakee englanniksi esimerkiksi seuraavilla hakusanoilla: early second language learning, early second language acquisition, L2 acquisition   :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti