Siinä, miten paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat ja niiden oheen tehdyt S2-suunnitelmat palvelevat ammattilaista lapsiryhmässään, on varmasti paljon eroja. Oheisissa paikallisissa suunnitelmissa on kuitenkin kaikissa jotakin, mikä tuo S2-opetuksen päiväkodissa hieman konkreettisemmalle tasolle. Olkaa siis hyvät, Porvoo, Kemi, Riihimäki ja Lappeenranta!
Kielitaidon kämmenmalli / Porvoon varhaiskasvatuksen S2-opetuksen sivut |
Kemin S2-opetus varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa -asiakirja
> Muun muassa havainnollistava 'Toisen kielen kielitaidon kehityksen portaat' -malli, 'Kielitaidon kämmenmalli' käytännössä kuvattuna, arviointimenetelmien lista, kielen kehityksen tukemisen muistilista ja linkkivinkkejä.
Riihimäen suomi toisena kielenä -opetussuunnitelma varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen
> Suunnitelmaan kirjattu tarkasti kielen kehityksestä, sen vaiheista ja osa-alueista, toisen kielen oppimisen vaiheista ja S2-opetuksen menetelmistä arjessa. Liitteenä 'Suomi on erilainen kieli' -artikkeli, joka esittelee suomen kielen erikoispiirteitä oppimisen kannalta.
Porvoon varhaiskasvatuksen suomi toisena kielenä -opetuksen sivut
> Porvoon sivuilla
vuosittaisia kielellisiä tavoitteita ja miten puhua vanhemmille kielten merkityksestä,
aikuisen kielellisestä roolista,
päivähoidon aloitusvaiheen kielipulmista sekä
konkreettinen suunnitelma 'Maahanmuuttajataustainen lapsi ja kielellinen tuki'.
Lappeenrannan varhaiskasvatuksen eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset ja perheet-sivusto
> Kuvien käyttö S2-opetuksen tukena,
opas 'Rakkautta ja vanhemmuutta kahdenkulttuurin perheissä',
Lapsen kielen arvioinnin avuksi -dokumentti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti