keskiviikko 5. huhtikuuta 2017

Lasten kuvakirjat työkaluna kielenoppimisessa

Kuvakirjat ovat osa jokaisen päiväkodin varustusta. Kirjoista voi nauttia monella tavoin, esimerkiksi lapset keskenään, koko ryhmä yhdessä tai aikuinen pienryhmän kanssa. Nykyään tunnetaan monia erilaisia tapoja työskennellä kirjallisuuden kanssa jo aivan pienten ryhmässä, mutta monesti kirjojen käyttö uhkaa jäädä pinnalliseksi, satunnaiseksi ja irralliseksi. Unohtamatta lapsen oikeutta puhtaasti nauttia lukemisesta yhdessä aikuisen kanssa, voidaan erityisesti kuvakirjojen kanssa työskennellä myös syvemmin ja pitkäjänteisemmin, lapsen osallisuutta arvostaen. Kirjojen valintaa ja työskentelytapoja kannattaa pohtia mm. toisen kielen oppimisen, identiteetin rakentumisen ja yhteisöllisyyden näkökulmista.
Millaiset teemat ovat lasten kokemusmaailmaa lähellä? Millaisia kokemuksia kirjojen kautta halutaan tarjota? Millaista sanastoa kirjat tarjoavat? Millainen on tekstin ja kuvan suhde kirjassa? Tukeeko kuvitus nimeämistä ja omaa kerrontaa? Ja ennen kaikkea – miten kuvakirjaa voisi lähteä lasten kanssa työstämään?

Uusia lastenkirjoja julkaistaan tiheään ja kaupunkien kirjastot hankkivat niitä hyllyihinsä ahkerasti. Mm. erilaiset moninaisuuden teemat ovat selvä trendi nykypäivän lastenkirjallisuudessa, mikä onkin ihan mahtava asia! Myös kaveritaitoihin ja tunnekasvatukseen keskittyviä lastenkirjoja ilmestyy koko ajan lisää. Maailmankoulun sivuilta löytyy kattava listaus varhaiskasvatukseen sopivista kirjoista, joissa tärkeitä teemoja. Seuraavassa myös muutamia kuvakirjoja ja -sarjoja, joihin olemme itse tutustuneet:


Parku-Pöllö -sarja, Friester & Goossens: Lasten Keskuksen kirjoja, jossa ihanan herkkä kuvitus! Pieni pöllö elää metsässään muiden erilaisten asukkien kanssa. Pöllö seikkailee lumessa, etsii ilmapalloaan ja - parkuu vain. Tuoreita kirjoja, joissa hyvää sanastoa ja paljon dialogia.

Leijona ja hiiri, Bright: Pieni hiiri kyllästyy olemaan huomaamaton ja päättää opetella ärjymään. Apua hän pyytää leijonalta, ja kaksikosta tulee lopulta hyvät ystävykset. Kuvitus on vaikuttavaa ja teksti runomuotoista. Hyvän mielen tarina, jossa eläinhahmoilla omat luonteensa.

Hipinäaasi apinahiisi, Hytönen kuv. Pikkujämsä: Kuvitukseltaan ja kieleltään värikäs ja rikas kirja, jossa teemana samanlaisuus ja erilaisuus. Kaikki viidakon eläimet kiusaavat Hipinäaasia, mutta löytäessään ystävän se oppii hyväksymään itsensä juuri sellaisena kuin on.

Seepra joka oli liian vikkelä, Desmond: Viidakon eläinten ystävyys säröilee, sillä seepra ei osaa leikkiä kaveriensa tahtiin. Lopulta kaikki kuitenkin järjestyy. Kirja tarjoaa aiheita pohdinnalle lasten kanssa ja kuvitus tukee mielikuvitusta.

Kyllä me osaamme!, Pressler & Geisler: Lasten Keskuksen kirja, jossa itsetuntoa vahvistavia tarinoita eri teemoista. Mukana mm. päiväkoti, ulkoilu, kauppareissu, lääkärikäynti... Kuvitus on miellyttävä ja tukee nimeämistä sekä yhteistä keskustelua. Pitkä kirja, jonka lukemista suosittelemme yksi tarina kerrallaan.


Tässä vielä mainioita päiväkotiaiheisia kirjoja, joissa rikas kuvitus tukee nimeämistä ja keskustelua. Täsmäsanastoa lapselle, jolle päiväkodin arki ja suomenkieli eivät ole vielä kovin tuttuja:

Iida ja pehmot päiväkodissa, Kruusval suom. Marttinen. Iida ja pehmot seikkailevat toisessa kirjassa myös puistossa.


Oona ja Eetu – päivä hoidossa, Kirkkopelto ja Wäre. Samoilta tekijöiltä myös muita Oona ja Eetu kirjoja!

Sannan päiväkoti, Wolde. Wolden Sanna- ja Teemu-sarjoissa pieniä kirjoja monenmoisesta aiheesta. 

Onni-poika menee päiväkotiin, Pelliccioni. Onni-pojan elämästä on tehty kokonainen sarja. Pienille lapsille.

Tatu ja Patu päiväkodissa, Havukainen ja Toivonen. Tatu ja Patu-sarjan sekä samojen tekijöiden Veera-sarjan kirjoissa riittää loputtomiin katseltavaa. Raikkaan humoristinen ote kuvakirjaan, juoni poukkoilee ja johdattaa tutkimisen äärelle.

Oma kuvasanakirjani: Päiväkoti, Gernhaüser. Kuvasanakirja, jossa hurjasti tunnistettavaa ja lyhyt kertova teksti joka sivulla.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti